Naar Haifa - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Ailje en Henriette Spoelstra - WaarBenJij.nu Naar Haifa - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Ailje en Henriette Spoelstra - WaarBenJij.nu

Naar Haifa

Door: Ailje en Henriette

Blijf op de hoogte en volg Ailje en Henriette

16 Januari 2015 | Israel, Jeruzalem

Vrijdag 16 januari , met de trein een weekend naar Haifa.
De bussen in diverse kleuren kennen we onderhand wel dus gaan we voor de afwisseling en voor het mooie traject door de bergen tussen Jerusalem en Tel Aviv met de trein. De tegenstelling tussen dit traject en het stuk tussen Tel Aviv en Haifa was enorm. Het eerste deel hadden we een treinstel voor ons alleen en als er in de rest van de toch wel lange trein nog 15 man zaten dan was je er helemaal. Het was echt zo'n boemeltje, met een dieselloc met een vaartje van 50 km de bergen door. Dit had ook zijn voordelen want je had alle tijd om van het voorbij trekkende landschap te genieten. Toen we op het vlakkere land richting het noorden kwamen zagen we daar de gevolgen van de zware buien die er aan de kust gevallen zijn. Snel stromende beken langs het spoor en modderige stromen die van de met sinaasappelbomen beplante hellingen kwamen zetten.
In Tel Aviv moesten we overstappen en samen met een heleboel anderen zorgden we voor een uitpuilende trein naar Haifa. Deze reed gelukkig wel een stuk sneller.
Naar het Bethel Hostel lopen was ongeveer een kwartier, dit verlengden we door onderweg even een koffiestop in te lassen, drie uur openbaar vervoer gaat je niet in de kouwe kleren zitten. Het is net zoiets als naar zuid Denemarken reizen. Na de incheck hadden we nog twee uur voor onszelf voordat we de wandeling aanvingen naar Beit Scandinavia waar we om 19.00 verwacht werden voor de sjabbats maaltijd. Beit Scandinavia is een hostel voor vrijwilligers in Israel. Het is 31 jaar geleden gestart door een nu 87 jaar oude Noorse dame. De dame in kwestie is weliswaar niet meer zo goed ter been maar ze geniet nog volop van de aanwezigheid van de ongeveer 25 aanwezige vrijwilligers uit alle delen van Israel. Vanzelfsprekend runt ze deze onderneming niet alleen. Ook dit gebeurt met vrijwilligers. Deze avond waren er een viertal Noren op leeftijd ( 70 plus) die hier voor een maand de gelederen kwamen versterken. Ik kon uitgebreid met hen kennismaken want ik zat met hen aan een apart tafeltje. Weer erg leuke gesprekken gehad met deze kleurrijke Scandinaviers De rest van de groep zat verspreid tussen de aanwezigen en vermaakte zich ook prima.
Er is op deze avonden ( elke vrijdag ) altijd een Jezus als Messias belijdende rabbijn bij die de plichtplegingen die bij een sjabbatsmaaltijd horen doet, de schepper van de vrucht der wijnstok en van de gever van het graan wordt gezegend, je deelt brood en wijn met elkaar en krijgt een eenvoudige doch voedzame maaltijd.Na een wandeling langs de Middenlandse Zee weer naar het hostel terug.
Voor morgen staat er oa een dienst in een messiaanse gemeente met een Arabische voorganger op het programma. We zien er naar uit! Tot morgen.

• 16 Januari 2015 - 22:27

Sjoerd De Vrieze:

Mooi om zo het reisverslag te lezen. Krijg het idee dat je voor de EO aan het reizen bent....Bedankt weer voor het verslag en een fijne dienst morgen!

• 17 Januari 2015 - 13:26

Arjen:

Jaja, jullie maar denken dat het niks is om helemaal naar Zuid Denemarken te reizen... Wij doen dit ook nog eens niet op de meest gelukzalige tijden. Fijne dag en geniet van het weer. Hier in de Bilt schijnt ondertussen de zon en is het zo'n 0 tot 7 graden volgens het weerbericht.

• 17 Januari 2015 - 15:15

Nelleke Haaijer:

Zuid-Denemarken is ook goed vertoeven hoor! Arjen kan uit ervaring spreken.. (en ik ook ;) ) Goed weekend! <3

• 17 Januari 2015 - 18:59

Geertje Horden:

Wat leuk om jullie verhalen te lezen jullie beleven veel en fijn dat het goed allemaal goed gaat veel succes verder groet van geertje

• 17 Januari 2015 - 19:44

Wanda Simmermans:

Mooi jullie verhaal te lezen. 20 jaar gelden maakte ik de reis ook per trein. Zo te lezen is het behoorlijk drukker geworden. Ik werkte daar toen. Vorig jaar gelogeerd in Beit Scandinavia.
    Fijn dat jullie morgen naar Beit Elijahoe gaan. Dat was 20 jaar geleden mijn thuisgemeente. Er is wel heel veel veranderd.
    Groet.