Olive Wood en Beit Yousef - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Ailje en Henriette Spoelstra - WaarBenJij.nu Olive Wood en Beit Yousef - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Ailje en Henriette Spoelstra - WaarBenJij.nu

Olive Wood en Beit Yousef

Door: Ailje

Blijf op de hoogte en volg Ailje en Henriette

28 Januari 2015 | Israel, Jeruzalem

Olive Wood en Beit Yousef, dat zijn de werkplekken waar ik me de laatste zeven weken uit heb kunnen leven. Olivewood is een beschermde werkplaats in Betlehem waar vier jonge mannen met een beperking plus twee jonge mannen zonder beperking producten maken van olijfhout. Peter't Lam is de leidinggevende, een Nemmer die al meer dan twintig jaar in Israel woont en werkt met zijn gezin.
Peter is vorig jaar verhuisd naar deze locatie en ze waren nog niet toegekomen aan het inrichten van de werkplaats. Produceren was tot nu toe belangrijker dan het opbouwen van kasten, het creëren van plank ruimte,het ophangen van brandblussers en een heleboel meer van dat soort zaken die het werken in een beperkte ruimte vol met stapels te verwerken hout, machines, werktafels en dozen met voorraad een stuk gemakkelijker maken.
Peter is op het ogenblik erg met de toekomst van de werkplaats bezig dus deze klussen passen mooi in dat plaatje. Dat God precies weet wat nodig is blijkt ook hier weer, want wij hebben ook Ben in de BB groep. Ben is erg kundig met computers en van programmeren heeft hij ook een behoorlijke plak kaas gegeten. Het duurde even voordat Peter enthousiast raakte voor Ben zijn gedachten maar sinds de vonk oversloeg zit Ben tot 's avonds half elf in het BB huis te werken om de boel voor volgende week donderdag af te krijgen. Hij heeft er plezier in, vooral als hij een programma klaar heeft en het aan Peter overdraagt en ziet dat hij er mee uit de voeten kan.
Zo helpen we op verschillende manieren dat dit mooie project toekomstbestendig gemaakt wordt. U kunt hier ook aan bijdragen door de artikelen die hier met veel aandacht en liefde gemaakt worden te bestellen.

Dit kan via: olivewoodbethlehem.blogspot.nl

Love into Action is een kleine Engelse organisatie die werkt vanuit Beit Sahour, een plaats grenzend aan Betlehem. Laurens en Sharon Garnet hebben sinds januari vorig jaar daar een huis, Beit Yousef, waar gehandicapte Arabische kinderen voor kortere tijd kunnen logeren, zodat het thuisfront wat rust krijgt. In deze cultuur is het heel gewoon dat ouders met een beperkt kind dit ergens opsluiten of aan de ketting leggen omdat ze niet weten wat ze anders met dit kind aan moeten. Vaak kunnen deze kinderen niet met bestek omgaan en proppen ze wat hen ook maar wordt voorgezet met hun handen naar binnen. Ook naar het toilet gaan is iets wat niet vanzelfsprekend is. In Beit Yousef hebben ze dan ook " dubbele" wc's een gewone- en een hurk wc.
De verhalen van wat de de werkers bij de gezinnen die ze bezoeken zien en meemaken zijn soms erg verdrietig.
Ze zitten nog in de opstartfase, het huis is in gebruik genomen en nu zijn ze bezig om een team van betrouwbare mensen te vormen om 24/7 zorg te kunnen bieden. Hun motto is : Making the difference, one family at the time. Deze geweldige mensen springen niet verder dan hun polsstok lang is, dat heb ik wel begrepen in de gesprekken die we gehad hebben.
Mijn bezigheden hier waren ook hier van praktische aard. De garage inrichten met stellingen om spullen in op te bergen, de tuin ontginnen, en schilderwerk aan de garagedeuren. Het zijn dingen die niet hoog op het lijstje staan als je met gehandicapten werkt maar als de buitenboel op orde is werkt het wel een stuk prettiger. Ook voor de mensen die hun kinderen aan de zorg van Beit Yousef toevertrouwen is het prettig als het netjes is rond de deur. Voor meer info: www.loveintoaction.org

Deze twee werkplekken, de een, rumoerig en gezellig en met mensen om me heen, de ander, aan de rand van het dorp en meestal alleen,buiten aan het werk hebben op mij een diepe indruk gemaakt.

Shalom,
Ailje

• 28 Januari 2015 - 20:45

Arie En Corrie:

Wat een belevenissen!
    Leuk om wat van jullie dagelijkse bezigheden te lezen en wat jullie verder meemaken.
    lieve groeten
    Arie en Corrie

• 30 Januari 2015 - 11:36

Tante Corry:

Hey lieve mensen,

Dank je wel voor je update fijn zo weer wat van jullie werkzaamheden etc.te vernemen.
    Ja via Heleen heb ik al "kennis gemaakt"met Laurens en Sharon, mooi Ailje hoe je hier je bekwaamheid kunt laten zien en er ook van geniet.
    Veel liefs voor jullie beiden,
    tante Corry

• 31 Januari 2015 - 23:46

Sjoerd De Vrieze:

Wederom een mooi verslag en kunnen wij goed lezen en begrijpen waar jullie mee bezig zijn! Gods zegen!

• 31 Januari 2015 - 23:47

Sjoerd De Vrieze:

Nog de hartelijke groeten van ons!
    Marja en Sjoerd

• 01 Februari 2015 - 10:24