Vakantie - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Ailje en Henriette Spoelstra - WaarBenJij.nu Vakantie - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Ailje en Henriette Spoelstra - WaarBenJij.nu

Vakantie

Door: Ailje en Henriette

Blijf op de hoogte en volg Ailje en Henriette

28 December 2014 | Israel, Jeruzalem

26 december, na een zeer uitgebreid ontbijt in een nu door de zon overgoten eetzaal koers gezet naar Massada, de beroemde rots waar de laatste Joodse verzetsstrijders standhielden tot het laatst en kozen voor de dood toen bleek dat standhouden niet mogelijk bleek.
We splitsten ons op want niet iedereen had zin om de klim van een paar honderd meter langs het Slangenpad te maken. Het is een adembenemende tocht naar boven, voor je de rots en achter je de Dode Zee. Boven aangekomen op ons gemak een paar uur rondgelopen en wisselend genoten van de resten van de gebouwen en paleizen die er hebben gestaan en de machtige vergezichten over de Dode zee en de bergen van Judea. INDRUKWKKEND!!!

Toen we weer waren afgedaald met de kabelbaan en even een bakkie hadden gedaan propten we ons weer in de auto om koers te zetten naar Mitzpe Ramon. Een plaatsje aan de rand van Maktesh Ramon, een krater van 40 kilometer lang. We hadden onderdak geboekt bij Silent Arrow, een soort van tentenkamp twee kilometer buiten van het dorp in de woestijn. We sliepen( nou ja , sliepen ) in een tent met nog 30 anderen die aan het begin van de avond warm werd gestookt met een houtkachel. Naarmate de nacht vorderde daalde de temperatuur behoorlijk zodat het uit voorzorg aangetrokken thermo ondergoed goede diensten bewees. Omdat er geen elektra was lagen we al rond 20.00 uur in bed terwijl er nog volop gekookt en gedronken werd. We lagen dus wel lekker warm maar van slapen kwam niet veel voor een uur of twaalf. Ik, Ailje heb ongeveer 2 uur geslapen, de rest een uurtje meer misschien maar het was allemaal maar minimaal.

De volgende dag, na een geïmproviseerd ontbijt van restjes van de lunch van de vorige dag en de yoghurtjes kaas en crackers die we bij de benzinepomp gekocht hadden begaven we ons naar de rand van de krater waar we genoten van de indrukwekkende vergezichten en de warme zon.
Na een leuk gesprek met een drietal Joodse Israëli's en met een uitnodiging op zak om eens te komen eten gingen we naar het info centrum om ons voor te laten lichten over mogelijke wandelingen.
Die waren er legio en dus gingen we na een kwartier met een betaalde kaart van het gebied en de gratis adviezen erbij op pad. Eerst nog een stukje met de auto over gebaande en minder gebaande wegen naar een punt op de bodem van de krater waar de door ons gekozen wandeling begon. Bij 'de bodem van de krater' moet men zich niet iets vlaks voorstellen, ook hier verreizen indrukwekkend bergen en kronkelen zich verschillende wadi's naar het laagste punt. Door dit landschap hebben we een paar uur gewandeld, het was erg indrukwekkend ,vooral de stilte was oorverdovend en de temperatuur was zeer aangenaam, zo'n 24 graden. Heel anders dus dan bij jullie op dit moment.

De terugweg naar Jerusalem voerde door een erg groen landschap, dit verraste ons want wij hebben tot nu toe niet veel anders gezien dan rotswoestijn. Dit is ook erg mooi maar voor de verandering zijn bos, landbouwgrond en wijngaarden langer leuk om naar te kijken.
Rond 18.00 uur waren we weer thuis, even gedoucht en toen nog lekker een hapje gegeten hier in de buurt. Morgen heerlijk een rustdag en maandag weer aan de slag.

We zien dat onze blog heel veel gelezen wordt , vandaag de vraag of je wanneer de blog gelezen hebt even wilt reageren zodat we weten wie onze lezers zijn! Alvast bedankt. Foto's volgen later vandaag.

• 28 December 2014 - 14:58

Nellie En Jos:

Shalom lieve mensen,

Wat leuk om met jullie mee te mogen reizen! Het is alsof we er een beetje bij zijn. We kijken elke dag nieuwsgierig uit naar nieuwe berichten. Geniet maar verder met elkaar.

Liefs, Nellie en Jos

• 28 December 2014 - 15:47

Jolanda:

Lieve mensen,

Wat leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken en waar jullie geweest zijn. Het is net of we er een beetje bij zijn. Misschien gaan we het komend jaar dit prachtige land zelf bekijken :) Het lijkt ons geweldig.
    Veel Zegen en ook plezier in jullie nieuwe werkweek.
    Lieve groet van ons en een dikke knuffel van Jurjen voor Henriëtte.
    (de kids missen je wel hoor op de club)

• 28 December 2014 - 16:28

Janny Lodewijks:

Oee

• 28 December 2014 - 16:32

Janny Lodewijks:

Ik lees met plezier jullie Verslagen. Benelke keer weer nieuwsgierig wat jullie meemaken.
    Eengoed einde en voor 2015Gods zegen Janny lodewijks

• 28 December 2014 - 21:36

Sjoerd De Vrieze:

Alweer een mooi verslag: goed geschreven en makkelijk te lezen.

• 29 December 2014 - 11:42

Trudy Bron:

Geweldig leuk om jullie verhalen te lezen. Alle goeds toegewenst.
    Groeten Leo en Trudy

• 29 December 2014 - 15:35

Flora Damsteeg:

hoihoi;

Wat een leuke verslagen en mooie foto ,s !
    Gods zegen in de nieuwe week! en veel plezier!
    Groetjes van de Damsteegjes

• 29 December 2014 - 18:09

Marry En Aad:

Massada zijn wij ook nog geweest. Mooi en indruk wekkend.Fijn dat jullie tussendoor tijd hebben Allerlei plaatsen te bekijken. Alvast goede jaarwisseling gewenst. Hier knalt het al regelmatig van het vuurwerk( te vroeg) hoe is dat daar bij jullie? Groetjes marry en aad

• 29 December 2014 - 18:26

LV:

Wat ziet dat terrasje er super relaxed uit zeg. Maar Piet gaat liever voor de kamelen natuurlijk....:)

Dat was een mooie mini-vakantie, best wel actief trouwens. Wat een landschappen en uitzichten en geschiedenis.

Het lijkt mij ook erg boeiend om met zoveel mensen in contact te komen. In eerste instantie zoveel verschillende mensen die in Israël wonen, maar ook zoveel mensen die er ook op bezoek zijn, net als jullie. Vanmorgen heb ik het er nog over gehad met Janny L. Zij maakte bijvoorbeeld mee dat er in Jeruzalem een groep Zuid-Koreanen op straat opwekkingsliederen stond te zingen! Wie weet kom je nog eens ergens medewerkers van OM tegen.

Ik ben wel benieuwd of jullie de eet-uitnodiging van 3 Joodse Israëli's nog aan gaan nemen en hoe die ontmoeting zal bevallen.

genietze en werkze maar weer.
    liefs,
    Levien

• 30 December 2014 - 17:22

Wanda Simmermans:

Een geweldig verhaal jongens. Mooie foto's!!! Ik heb jullie BLOG vandaag pas ontdekt, maar ik ga jullie volgen!!!!

• 30 December 2014 - 21:57

Arjen En Nelleke:

Natuurlijk lezen wij jullie blogs.

• 31 December 2014 - 16:02

Greet Verweij:

Mooi verslag over jullie reis.

Een goede jaarwisseling toegewenst.

• 31 December 2014 - 20:31

Marije Arendonk:

We lezen de blogs soms met een paar dagen vertraging, maar vinden het fijn om een beetje op de hoogte te blijven van jullie belevenissen.
    Ook namens William een goede jaarwisseling!

• 10 Januari 2015 - 08:02

Johan Donker:

Door jullie verhalen krijg ik ook erg veel zin om dit land met een bezoekje te vereren.. Alles op Zijn tijd...

Tags: Henriette