Werken op 31 december - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Ailje en Henriette Spoelstra - WaarBenJij.nu Werken op 31 december - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Ailje en Henriette Spoelstra - WaarBenJij.nu

Werken op 31 december

Door: Ailje

Blijf op de hoogte en volg Ailje en Henriette

01 Januari 2015 | Israel, Jeruzalem

31 december, wat in mijn hele werkzame leven nog niet is gebeurd op deze datum,overkwam me vandaag: Ik moest WERKEN !!
Nu was dat niet zo'n straf op een oudejaarsdag waarop je om 9 uur in de ochtend al in je t shirt buiten loopt.
Op het programma stond vandaag samen met Haithan ( ik weet niet of ik zijn naam goed spel ) metalen palen in de grond zetten waaraan in een later stadium het gaas van de kippenren bevestigd moet worden.
Eitje zal men in Holland zeggen, metalen buizen, een beetje knappe hamer, even de mouwen opstropen en een half uur later aan de koffie. Niet hier, hier lijkt het of iedere kuub grond met 5 kuub stenen in verschillende maten is vermengd en daarna flink is aangetrild. Hier moet men eerst de grond met een houweel te lijf en daarna met een lomp soort van schop.
Het duurt veel langer maar de aanhouder wint en zo hadden we na een uur of anderhalf de benodigde 7 gaten gereed, ongeveer 30 cm. Diep en ongeveer even breed. Het was namelijk de bedoeling dat het ondergrondse deel van de pijp in beton gestort zou worden.
Eitje zal men in Holland zeggen. Even naar de bouwmarkt 7 zakken premixed beton halen, beetje water erbij, goed roeren en de volgende koffiepauze is alweer in het zicht . Niet hier.
Hier eerst met de grote stationwagen naar de bouwmaterialen handel in het dorp, duidelijk maken wat je wil, auto omrijden en dan begint het laden van ter plekke gevulde zakken zand en een soort fijn geslagen gesteente, wij zouden er grind doordoen. Als je ongeveer 20 zakken van tussen de 20 en 25 kilo boven en achter de achteras gaat stapelen kunnen jullie je wel voorstellen dat we eerst gingen lossen en de 2 zakken cement van 50 kilo per stuk ( ja dat mag hier ) nog maar even lieten staan.
Thuis gekomen de boel snel gelost waarna Haithan de cement ging halen en ik het bad ging schoonmaken. Hier maakt men nl. beton in bad, niet het bad waarin je je ook wast maar een oude badkuip die op het erf staat en alleen dienst doet om beton in te scheppen. Dit gaat behoorlijk goed moet ik zeggen en ook gemakkelijker dan ik dacht door de grote hoeveelheid water die er hier toegevoegd wordt.
Al met al waren we tot ongeveer 14.00 bezig met deze klus. Toen pakte Haithan zijn spullen en ging met een andere medewerker nog een bezoek afleggen bij een probleemgezin in de buurt. We hadden afgesproken dat ze mij daarna op zouden halen en me bij de bus in Beit Lehem af zouden zetten. Dit ging volgens plan totdat bleek dat er meer Beit Lehemmers op weg waren naar huis en dat het verkeer op zijn zachtst gezegd chaotisch was. Besloten werd om eerst de boodschappen te doen en daarna mij af te zetten en niet andersom zoals eerst de bedoeling was. Het gevolg was een paar leuke ontmoetingen in verschillende winkels maar een uur tijdverlies. Hier beginnen we ondertussen al wel gewend aan te raken.

Ik was nog ruim op tijd voor de eenvoudige doch voedzame maaltijd, waarna we rond 19.30 afreisden naar de leiding van onze organisatie waar we als baanbrekers uitgenodigd waren om oud en nieuw te vieren. Er waren nog wat Nederlandse stellen uitgenodigd zodat we een compleet
Nederlandse avond hadden compleet met oliebollen en appelflappen.
Het was een avond van leuke gesprekken maar ook van terugkijken op het oude jaar en vooruitzien naar het nieuwe. Omdat het Joodse nieuwjaar op een heel andere datum valt gleden we heel rustig het nieuwe jaar in.

Vanuit Jerusalem wensen we jullie allen heel veel heil en zegen toe voor

2015.
Hartelijke groet

Henriette en Ailje.

• 01 Januari 2015 - 19:46

Henriette:

Leuk verslag lief, ik had lekker vrij op oudjaarsdag en heb het huis opgeruimd , ben heerlijk in de sjoek wezen rondkijken en heb daarna in het zonnetje een boek zitten lezen.

• 01 Januari 2015 - 21:52

Corry:

Ik wens jullie Gods Zegen toe voor een hoopvol 2015. Wat een geweldig begin maken jullie mee!!
    Liefs van je tante
    Corry

• 02 Januari 2015 - 10:27

Erik En Ria De Man:

leuk om te lezen dat elk land weer zijn eigen dingen heeft, zijn eigen grond en dus eigen manier van bewerken. Je zal er maar aan staan. Wij wensen jullie Gods zegen toe in het nieuwe jaar !

• 02 Januari 2015 - 12:37

Lev:

Nou, van al die eitjes heb je dus een aardige omelet kunnen maken! Unieke laatste dag van het jaar werd het zo te lezen voor je. En een gezellig besluit, met al die Nederlanders in den vreemde...
    Een mooi begin van 2015 gewenst!
    Piet & Levien

• 02 Januari 2015 - 20:01

Dina:

Was een leuke uitdagende klus Ailje voor oudjaarsdag! En Henriette even lekker van rust kunnen genieten. Zo te lezen ook een gezellige jaarwisseling. We hebben jullie wel een beetje gemist bij het bakken van de bollen flappen. Een gezegend nieuw jaar namens de hele familie.

• 03 Januari 2015 - 18:23

Wanda Simmermans:

Leuk verslag hoor. Niet werken op 31 december is voor mij een luxe. Wij hebben vorig jaar ook op 1 januari gewerkt.
    Datum in vorige verslag is nog niet aangepast zag ik. Groet Wanda.

• 04 Januari 2015 - 18:06

Sjoerd De Vrieze:

Bedankt voor het mooie verslag, Ailje! Ook jullie een gezegend 2015 toegewenst!

Hartelijke groeten,
    Marja en Sjoerd

• 05 Januari 2015 - 12:11

Henk En Corrie Van Wijgerden:

Hallo Ailje en Henriette,

Ook van ons een gezegend nieuwjaar toegewenst, wat leuk dat jullie daar ook met Nederlanders het nieuwe jaar gevierd hebben.
    Ik zal morgen met de vergadering doorgegeven dat ik jullie nieuwjaar gewenst heb.
    Nog een fijne tijd zolang jullie daar nog zijn

Tags: Henriette