Heftig dagje - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Ailje en Henriette Spoelstra - WaarBenJij.nu Heftig dagje - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Ailje en Henriette Spoelstra - WaarBenJij.nu

Heftig dagje

Door: Ailje

Blijf op de hoogte en volg Ailje en Henriette

05 Januari 2015 | Israel, Jeruzalem

4 januari, een bijzondere dag, een heftige dag zelfs, zo zelfs dat ik eigenlijk geen idee heb hoe ik alles onder woorden moet brengen. Dit omdat het zoveel nieuwe dingen zijn die we hebben gehoord van iemand met een zeer uitgesproken mening. Ik ga het proberen.
We zijn vandaag met iemand van de organisatie op pad geweest naar de West Bank. Hier gaat het al mis, hij zegt waarom wordt het zo genoemd?het gebied heette in bijbelse tijden Samaria, de stam Benjamin woonde daar. We zijn eerst naar Bet El geweest, de plek waar Jacob zijn droom had, de plek waar Abraham zijn tenten opzette, oostelijk van Bet El en westelijk van Ai. We hebben daar rond een heuveltop rondgewandeld waar allerlei zaken uit de verre Joodse geschiedenis in het landschap te vinden waren. We zagen daar een in een rots uitgehouwen wijnpers, samen met een oliepers, uitgehouwen joodse graven, een graftombe die door de kruisridders was gebouwd met daartegenaan een islamitische gebedsruimte van een latere datum. Daar rondwandelend werden we nog gewezen op allerlei met name in de bijbel genoemde planten, bv. de liefdesappel, hysop en de groenblijvende eik. Ook vonden we nog verse sporen van een gazellen en een wolf. We zagen geen bewijs voor een ontmoeting tussen deze twee die voor een van beide, waarschijnlijk de gazelle ongezond afgelopen was. Vanaf deze heuveltop zagen we de bescheiden, caravanachtige onderkomens van de zgn settlers, de kolonisten die daar in de omgeving wonen. In de verte zagen we de riante villa's die de Palestijnen in hetzelfde gebied bouwen.

We reden verder naar Shilo, ook een nederzetting, waar we in de plaatselijke supermarkt onze lunch kochten, houmous, een soort tomatensalade en pita's. Deze lunch aten we in het bezoekerscentrum dat ze daar rijk zijn. Gelukkig waren ze daar wat kouwelijk aangelegd want wij waren behoorlijk koud geworden na de wandeling en de vervolgrit in de niet verwarmde en behoorlijk tochtende Land Rover.
Na de lunch begaven we ons weer de kou in voor een wandeling door een opgravingenpark waar nog volop gegraven en onderzocht wordt. Het betrof hier de plaats Shilo uit de bijbelse tijd waar de tabernakel de eerste 369 jaar stond voordat in Jerusalem de tempel gebouwd ging worden.
Dit was dus de plaats waar God voor het eerst voorzag in een plaats waar Hij aanbeden kon worden. Heel bijzonder om op zo'n plaats, die niet geclaimd is door een of andere groep gelovigen rond te lopen en je voor te stellen hoe het geweest zal zijn in die tijd dat alle stammen opgingen naar de tabernakel om daar de hoogtijdagen te vieren.

Onze gids vindt het dan ook te gek voor woorden om van dit gebied, dat ook wel het hartland van de bijbel genoemd wordt, een Palestijnse staat te maken. Hij leeft op vriendschappelijke voet met verschillende kolonisten en deze waarderen hem als christen omdat hij geen dubbele agenda heeft.

We vonden het allemaal een boeiende dag die voor sommigen ook behoorlijk verwarrend was omdat er zoveel op ons afkwam. Ja, je gelooft
dat Israel het beloofde land is, dat God een plan heeft met het uitverkoren Joodse volk. ( verkiezing van de een betekent niet dat een ander uitgesloten wordt.) maar of dit nu op deze manier moet..........
Ingewikkelde materie. Vooral als je ziet dat hele,nieuw gebouwde,Palestijnse dorpen leeg staan, terwijl de vluchtelingenkampen na al die jaren nog vol zitten. Wat gebeurt er met al het geld dat er naar de Palestijnse Autoriteit gaat, welke geestelijke macht zit er achter het politieke spel dat hier gespeeld wordt?

Nog maar eens een nachtje over slapen.
Gelukkig is er Een die het allemaal wel weet.

• 05 Januari 2015 - 16:55

Bert:

Hoi Henriette en Ailje.
    Jullie verslagen lees ik telkens als er één is. Doe ik normaal nooit, maar voor jullie maak ik graag een uitzondering. vooral omdat we er zelf net vandaag kwamen. Onze nicht Floor is weer terug op NL bodem en we hebben haar met oud&nieuw weer in de armen gesloten tijdens ons bezoek aan haar ouders.
    Het is bekend wat er gebeurt met het geld dat vanuit NL naar de PA gaat. In elk geval niet naar de doelen waarvoor het bestemd was. Wel wordt het gebruikt voor doelen waar jij en ik niets van mogen weten, maar wat wel bekend is geworden. Hun leider, van wie arafat de marionet was, heeft een heel ander doel. En dat doel heeft niets met liefde voor Israel te maken. Integendeel.
    Maar daar hebben we het nog wel eens over.

Ik lees dat jullie het naar je zin hebben. Fijn om te zien. Geniet maar met volle teugen. Ik zie ook al uit naar onze volgende trip naar Het Land :)

een hartelijke groet,

Bert

• 05 Januari 2015 - 17:07

Wanda Simmermans:

Shalom Ailje en Henriette.

Wat een goed verslag van je dag Samaria met K.J. Ik weet hoe 'overdonderend' hij kan zijn en ik begrijp jullie verwarring en ontreddering na deze excursie. Wat is dat herkenbaar voor me, ik kwam weer in het BB huis met een 'waterhoofd' van alle informatie die we gekregen hadden en was toch aardig bekend met de materie.
    Heb er dagen over gedaan om het te laten bezinken en dan komen er een heleboel vragen op waarop alleen God een antwoord heeft. Ik heb ook de lege Palestijnse dorpen gezien, gebouwd met geld uit het westen.
    Hoop dat jullie mijn raad ter harte genomen hadden en warme kleding hadden aangetrokken.
    Wij zijn er vorig jaar met een gewone lijndienst heen gegaan...... nou ja gewoon....... gepantserde bus en geblindeerde ramen.
    Laten we bidden voor een oplossing en eerlijk gezegd denk ik dat jullie er niet na 1 nachtje slapen al uit zijn.

• 05 Januari 2015 - 17:25

Janny Lodewijks:

Eveneens berichtje
    Wat eenverhaal dit horen wij niet.
    Maarwij mogen weten dat God onze hemelse Vader alles in handenheeft
    En dat er niets buiten Hem gebeurt
    Wat een genade dathetnog genade tijd is
    Ik zie er naar uit als de Here Jezus terugkomt,dan zal er vredezijn.
    Wat een tekomst voor ons maar ook voor Zij. Volk en land
    Maranatha

Janny Lodewijks

• 05 Januari 2015 - 18:36

Koos:

Shalom Henriette en Alje,

hier een groet vanuit een koud Holland, we zijn daar ook twee keer mogen zijn, en je leert daar inderdaad te breipen wat het Bijbels hartland is, en hoe de Bijbel dar tot leven komt.
    Ben je met Ken daar geweest?
    Mooi dat jullie ook dit hebben kunnen zien.

Hartelijke groeten Koos en Ans

• 05 Januari 2015 - 19:02

Lev:

Dag lieve alletwee,
    Bedankt voor het delen van jullie avontuurlijke excursie die zoveel gevoelens en vragen losmaakte. Sterkte met de verwerking ervan. Zijn jullie meegenomen door Koen J? Mocht je hem of zijn vrouw nog eens tegenkomen, doe hem/hen dan de hartelijke groeten van ons.

Piet & Levien

• 07 Januari 2015 - 10:23

Tante Corry:

Mooi zoals je het beschrijft, maar niet eenvoudig allemaal.
    Toch maar dicht bij Gods Woord blijven en vragen om wijsheid!!
    Een gezellige avond bij Heleen, doe haar veel groetjes ( Heb je mn whatsapp nog gezien?)
    Veel liefs voor jullie,
    je tante