Op reis - Reisverslag uit Amman, Jordanië van Ailje en Henriette Spoelstra - WaarBenJij.nu Op reis - Reisverslag uit Amman, Jordanië van Ailje en Henriette Spoelstra - WaarBenJij.nu

Op reis

Door: Ailje en Henriette

Blijf op de hoogte en volg Ailje en Henriette

07 Januari 2024 | Jordanië, Amman

In het Midden Oosten gaan dingen vaak anders dan je in gedachten hebt of zelfs afgesproken hebt. Vaak is dit omdat mensen plots andere prioriteiten stellen en jij ineens niet meer bovenaan hun to do lijstje staat, of dat iemand wel onderweg is naar een afspraak maar iemand tegenkomt waar mee gepraat moet worden. Achteraf is het allemaal verklaarbaar en heel logisch, vooral in hun ogen.

Soms gebeuren er in het grotere geheel ook dingen waar eigenlijk niemand op rekent.

Zo ook op 7 oktober vorig jaar, de inval van Hamas in Israël en de oorlog die er uit voortvloeide en nog steeds voort duurt. Ik hoef hier niet verder niets over te zeggen.

Henriette en ik waren van plan deze winter twee maanden bij Jemima te gaan dienen, een tehuis voor gehandicapte kinderen en volwassenen in Beit Jala, een dorp tegen Bethlehem aan.

Transavia was, toen de situatie steeds verslechterde, dermate bezorgd om ons welzijn dat ze onze vlucht annuleerden. Lana, de manger van Jemima wilde ook geen vrijwilligers onder haar dak omdat ook in Bethlehem de situatie grimmiger werd en de Nederlandse overheid markeerde Bethlehem en de weide omgeving die ook wel als Westelijke Jordaanoever aangeduid wordt rood. Met andere woorden: Jemima gaat het niet worden deze winter.

Nu ben ik al sinds 2014 betrokken bij een kleine Engelse organisatie die zorg draagt voor gehandicapte kinderen. Tot voor een paar jaar heetten ze Love Into Action.

Een paar jaar geleden kregen Laurence en Sharon Garnett en hun vier kinderen geen visum meer voor Israel. L en S zijn echter niet van die types die zich zo maar uit het veld laten slaan, dus verhuisden ze gezessen naar Amman, de hoofdstad van Jordanie om daar Arabisch te gaan studeren en af te wachten wat God verder voor hen in petto had.

Na een paar jaar verhuisden ze naar Mafraq, een stad ten noord oosten van Amman, gingen daar wonen en trokken de omgeving in om contact te leggen met families met gehandicapte kinderen.

Ondertussen hebben ze een gebouw gehuurd waar ze een soortgelijk centrum in kunnen vestigen als ze in Bethlehem hadden en hebben ze met meer dan 100 families contact gelegd.

Het wachten is nu op de inventaris van hun centrum in Bethlehem die ik twee jaar geleden samen met een vriend ingepakt heb maar die daar nu nog steeds staat.

Laurence is eind vorig jaar nog naar Bethlehem geweest om een laatste poging te doen om de boel verscheept te krijgen. Als het lukt kan de boel arriveren als wij er zijn en kunnen we de boel mee uitpakken. Wat een vreugde zou dat zijn. Als het niet lukt verkoopt hij het of geeft het aan mensen die het goed kunnen gebruiken.

Morgen, de 8 ste vliegen we om 13 uur en we hopen rond 20 uur te landen in Amman waar we door Laurence en Sharon opgehaald worden.

Wordt vervolgd,

Henriette en Ailje

• 07 Januari 2024 - 16:56

Joanne:

Wij kijken uit naar de mooie verhalen van deze nieuwe ervaring!

May the road rise to meet you

May the wind be always at your back

May the sun shine warm upon your face

And the rain fall soft upon your fields.

And until we meet again,

May God hold you in the palm of His hand.

Een goede reis en een gezegende tijd gewenst.

Ik hou van jullie en ben ontzettend trots op jullie[e-2665]

• 07 Januari 2024 - 18:29

Hemma :

Lieve Alje en Henriette, ik bid jullie Gods zegen toe. Bescherming, wijsheid, geduld (dat zul je hier hard nodig hebben) en een overvloed aan liefde van onze Heer om van te genieten en door te geven. Misschien ontmoeten we elkaar nog, maar ik houd ook jullie verslag in de gaten. Wees gezegend, liefs Emma

• 07 Januari 2024 - 20:17

Leo & Anneke Dankers :

Ailje en Henriëtte,

Goede reis gewenst en een mooie tijd in Jordanië, dat jullie tot zegen kunnen en mogen zijn[e-1f64f][e-1f3fb]We kijken uit naar jullie verhalen.

• 07 Januari 2024 - 21:04

Corry Rink:

Ha lieve mensen,

Mooi dat jullie dit mogen gaan doen!

Een voorspoedige reis onder Gods bescherming en Zijn Zegen en nabijheid voor alles wat je daar mag doen.

Lieve groet

tante Corry

• 07 Januari 2024 - 21:07

Cor En Joke:

Hallo Ailje en Henriette watmooi dat jullie er weer heen kunnen. We hopen van harte op een veilige reis,en een mooie gezegende tijd daar. Doe Laurens en Sharon de groeten.

hartelijke groeten van ons.

Cor en Joke van Hengel

• 07 Januari 2024 - 22:00

Wouter En Emmy:

Een goede vlucht morgen en laat je verrassen wat de Heer voor jullie daar in petto heeft! Lieve groet, tot spreeks,

• 07 Januari 2024 - 22:04

Wim&Els De Jong:

Goede reis morgen Ailje[e-38]Henriëtte. Dat jullie daar tot zegen mogen zijn! We zien uit naar jullie verhalen om mee te leven en beleven!

• 07 Januari 2024 - 22:19

Marco En Marlien:

Lieve Ailje en Herriëtte,

Wat geweldig dat jullie mogen gaan!

We denken aan jullie en bidden voor jullie.

Een goede en gezegende tijd toegewenst.

We kijken uit naar jullie verhalen.

Liefs Marco en Marlien

• 08 Januari 2024 - 12:54

Ruurd:

Hoi lieve broer en schoonzus! Ik wens jullie een veilige reis en een fijne tijd daar met de mensen waar jullie zo van houden! Groetjes Ruurd en Marianne. :)