Theater in Amman - Reisverslag uit Amman, Jordanië van Ailje en Henriette Spoelstra - WaarBenJij.nu Theater in Amman - Reisverslag uit Amman, Jordanië van Ailje en Henriette Spoelstra - WaarBenJij.nu

Theater in Amman

Door: Ailje en Henriette

Blijf op de hoogte en volg Ailje en Henriette

01 April 2024 | Jordanië, Amman

Theater in Amman,

Dat maak je niet iedere dag mee, wij kregen de uitnodiging al toen we nog niet eens zeker wisten of we wel zouden gaan. Maar eerst hadden we nog een gewone werkdag, alhoewel, gewoon. De start was beduidend anders, normaal maak ik koffie en ontbijt voor ons beiden, vandaag hoefde ik alleen koffie te maken want N., een van de medewerksters die aan de andere kant van de straat woont met twee andere medewerksters had bedacht ons van een pannenkoeken ontbijt te gaan voorzien. Omdat een van de weinige tafels die niet bedolven is onder spullen in de meetingroom staat hebben we daar maar ontbeten. Eerst de jaloezieën dicht voor het geval een van de buren naar binnen kijkt en ons overdag ziet eten. Het was een lekker begin van de dag.

Voor Henriette was er weinig nieuws onder de zon, er was weer was. Gelukkig zijn nu echt alle natte spullen gewassen. Wat een drama dat er in het zeil dat over de pallets lag een groot gat zat en het de dagen dat de vrachtwagen bij de douane stond veel regende.

Ik ben vandaag begonnen in wat de safe room gaat worden, een ruimte waar geen harde muren en vloeren zijn en waar geen scherpe voorwerpen zijn waar kinderen zich aan kunnen verwonden als ze agressief zijn. S en T hebben hiervoor houten platen van 1 bij 2 meter bekleed met schuimrubber en overtrokken met een dikke groene en blauwe kunststof folie. Ik heb deze vandaag aan de muur bevestig. Op een paar passtukken na is de hele ruimte bekleed. S en T mogen volgende week de passtukken maken en op hun plek hangen. Het was een leuke klus, weer even wat anders dan in 28 graden buiten buffelen.

Rond vier uur in de middag werden we opgehaald door S. Hij bracht ons naar het theater in Amman. De reis naar Amman is al een belevenis op zich. Vanaf Mafraq is de weg ronduit slecht, totdat je bij een legerbasis en een universiteit langskomt dan wordt het aanmerkelijk beter in de richting van Amman. Het is net of dat de wereld op dat punt een beetje ophoudt vanuit Amman bekeken. Het voordeel is dat er maar weinig obstakels op de rechterkant van het asfalt staan, of dat het hier vluchtstrook is weet ik niet. Er wordt hier over het algemeen links gereden omdat daar het asfalt nog het beste is. Dit geldt natuurlijk alleen op wegen met gescheiden rijbanen[e-1f60a]

Het plezier van goed asfalt duurt maar kort overigens, je komt dan al snel in de voorsteden van Amman en daar neemt het aantal op- en afritten behoorlijk toe.

Nu vindt men hier dat mooi vlak asfalt ook wel voor andere doeleinden gebruikt kan worden. Zo wordt de rechterkant van de weg regelmatig ingenomen door groente en fruit stalletjes, sommige zijn het stadium stalletje wel ontgroeid en lijken meer op een ambulante groentewinkel. De opritten worden vaak volgezet met vuilcontainers van een degelijke stalen kwaliteit of worden gebruikt als parkeerplaats voor vrachtwagens. Het is hier dus opletten geblazen bij het invoegen.

Je ziet hier ook regelmatig de kadavers van honden naast de middenvangrail liggen, die waren net niet snel genoeg bij het oversteken. Mensen zie je hier ook regelmatig op een smal strookje asfalt langs diezelfde rail lopen terwijl het verkeer met 100 kilometer langs raast. Je ziet; op weg naar het theater is al genoeg te zien.

Op plek van bestemming aangekomen kwam S. net naar buiten om wat in de bus te zetten, dit was erg gelukkig want nu ontdekte ze op tijd dat een van de achterbanden lek was. Beter nu een wiel wisselen dan vanavond om negen uur in het donker en als iedereen naar huis wil. De voorstelling was erg leuk, de rollen waren erg goed bij de verschillende leerlingen uitgezocht, er werd veel gelachen, wat een leuke aanmoediging was voor de jongelui. Het was niet zomaar een sketch maar een comedy in twee bedrijven van een uur elk. Rond een uur of negen stapten we welgemoed met zijn tienen in een negenpersoons bus en gingen op zoek naar wat te eten. De familie weet de weg in Amman nog goed uit de tijd dat ze hier woonden dus dat was geen probleem. Rond half elf waren we weer [e-1f3e0].

Vandaag, zaterdag, nog een paar uur losse eindjes opruimen en dan zondag nog een ontbijt en devotion moment met de leden van het team ter ere van onze opgestane Heer. In wiens naam we hier mogen werken en genieten.

• 30 Maart 2024 - 09:21

A&H:

Het zou leuk zijn wanneer iedereen die dit verslag leest dit aan ons laat weten . We zijn benieuwd voor wie we schrijven.

• 30 Maart 2024 - 09:33

Jos:

Ha vrienden.

Leuk om jullie belevenissen te lezen.

Ik vraag me af of jullie nog wel tijd hebben voor een baan in NL of dat alle tijd in het dienstbetoon van onze naaste zit[e-1f914][e-1f600].

We wensen jullie veel zegen toe en een [e-1f917].

Nellie en Jos

• 30 Maart 2024 - 09:46

Kees En Gerdien :

Ha lieve mensen!

Wij zijn tijdens de reis ook langs geweest en weten een beetje van die weg..

Wat leuk die theatervoorstelling!

Heel mooi dat jullie dit allemaal kunnen meemaken!

lieve groet en houd t gezond!

• 30 Maart 2024 - 10:46

Peter En Tineke:

Dankbaar dat jullie deze bijzondere tijd mochten dienen bij dit bijzondere project. Fijn om jullie belevenissen te lezen en mee te bidden.

Goede laatste dag en thuisreis, groeten en zegen aan de bekenden daar.

• 30 Maart 2024 - 13:12

Arjen:

Wij hebben ze weer allemaal gelezen [e-1f60a][e-1f60a]

• 30 Maart 2024 - 16:27

Sjoerd :

Weer gelezen! Leuk verslag!

Groeten, Sjoerd

• 30 Maart 2024 - 18:33

Jan En Dina:

Was leuk om ze allemaal weer te lezen en zo op de hoogte te zijn van jullie project daar[e-1f60a]

Groeten, Jan en Dina.

• 31 Maart 2024 - 16:37

Wim En Els De Jong:

Leuk dat jullie ons zo lieten mee beleven!

Goede reis naar huis!

• 31 Maart 2024 - 16:38

Wim&Els :

Mooi om de verhalen te hebben gelezen.

Veel werk hebben jullie verzet. En prachtige ontmoeting met Wouter en Emmy.

Dat jullie dit konden doen is waardevol en dankbaar. Dat het tot Zegen mag zijn.

Lieve groet Wim en Els.

Behouden en veilige thuisreis

• 31 Maart 2024 - 19:29

Emmy Boor:

Jullie zijn heerlijke mobiele werkers in Gods Koninkrijk. Hopelijk weer veilig thuis om na te genieten van de avonturen.

Liefs,

Wouter en Emmy

• 01 April 2024 - 11:38

Greetje Steijgerwalt :

Bedankt dat we op deze manier mee konden genieten van jullie reis!

• 11 April 2024 - 17:04

Hendrika Kreileman :

Dag Alje en Henriette, ik heb genoten van jullie reisverslag. Wel een beetje laat gelezen, maar toch. Super dat jullie dit konden en wilden doen.

Tags: Henriette