Sjabbat en Zondag - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Ailje en Henriette Spoelstra - WaarBenJij.nu Sjabbat en Zondag - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Ailje en Henriette Spoelstra - WaarBenJij.nu

Sjabbat en Zondag

Door: Ailje

Blijf op de hoogte en volg Ailje en Henriette

14 December 2014 | Israel, Jeruzalem

13 december, de eerste dag dat we niet voor dag en dauw aan de ontbijttafel hoefden te zitten. Rond kwart voor 10 zouden we opgehaald door een van de buurvrouwen, een Nederlandse die hier al 23 jaar woont en werkt, die ons zou begeleiden naar de Jerusalem Assembly, een messiaanse gemeente hier in de buurt.
Ze komen samen op de bovenste verdieping van een kantoorgebouw.
Dit hebben ze gekocht en er een multifunctioneel kerkelijk centrum van gemaakt. Een mooie kerkzaal met plaats voor rond de driehonderd personen, daarnaast een keuken met eetzaal waar na de dienst, die van 11.30 tot ongeveer 13.00 duurde door een groot deel van de gemeente werd gegeten. Verder waren er ruimtes voor de kinderen en de jeugd die ook in grote getale in de dienst waren
De dienst was in het Hebreeuws maar werd vertaald in het Engels voor de vele gemeenteleden en gasten van buiten Israel.
Na de weg terug weer gewandeld te hebben, al dan niet met wat omwegen om meteen de buurt wat te verkennen, hadden we een middag voor ons die niet door de door ons zeer gewaardeerde veldleiders was ingevuld.
We hadden allemaal op deze sjabbat al het vertrouwde Nederlandse zondagmiddag gevoel met de daarbij behorende activiteiten als wandelen en lezen.
Een lid van de groep maakte van de gelegenheid gebruik om uit te gaan vogelen hoe lang het lopen was naar zijn werkadres. Hij bleek er zoals verwacht een half uur over te doen en hij verheugt zich er al op om 4 keer in de week langs de oude stad te wandelen als woon- werkverkeer.
De soep is ondertussen bijna klaar en ik moet de tafel ontruimen die ik deel met degene die de was aan het vouwen is. Vanavond nog
naar een concert hier in de buurt waar een van de bewoners van Jemima piano gaat spelen en dan is er alweer een dag voorbij.

14 december nog even een kort verslagje van het concert van gisteravond, het bleek een uitvoering te zijn van de muziekschool waar men ook les geeft aan mensen met een beperking.
Het bijzondere was dat er Arabische en Joodse mensen samen musiceerden. Wat het nog bijzonderder maakte was dat een bewoner van Jemima die blind is in het middelpunt stond. Naast haar begeleiding en een aantal medewerkers en vrijwilligers van Jemima maakten ook een groot aantal leden van onze club hun opwachting zodat het bijna op een Nederlands feestje begon te lijken. Het raakte mij bijzonder dat muziek zo'n samenbindende factor kan zijn.
Samen met de twee bijna afgestudeerde muziektherapeutes die stage lopen bij Jemima werd er Stille nacht, Ere zij God en Go tell it on the mountains gezongen onder begeleiding van Rasha.

Op de eerste dag der week hadden wij als groep een wandeling gepland vanuit onze woning naar beneden het Hinomdal in, het dal waar langs wat omwegen onze naam hel vandaan komt. Het was een plek aan de zuidkant van de oude stad waar vroeger vuilnis gestort werd en ook kinderoffers gebracht werden, kortom; een plek waar je niet wilde zijn.
Het loopt uit in een Arabische wijk waar je rechtsaf kan het Kidrondal in.
Dit is het dal aan de oostkant van de oude stad. Je loopt hier naar het noorden met linksboven je de muren van de oude stad en rechts van je rijst de Olijfberg op.
Na de tocht door het dal zijn we de Olijfberg opgegaan. Meteen kwamen we al bij de Church of all nations met daar rondom Getsemane. Na dit bezocht te hebben en even verder koffie gedronken te hebben begonnen we aan een barre klim over trappen waar geen eind aan leek te komen. Maar de klim werd beloond met een mooi uitzicht op het dal met aan de andere kant de oude stad. We hadden plan om bij de Jaffa gate, bij de tourist information nog wat kaarten en toebehoren te halen dus we doken bij de Lions gate de oude stad in en stopten alleen even om ergens een snel broodje te pakken. Helaas bleek de VVV gesloten, we hoorden vanwege een staking. Vanaf dat moment werd Mart onze gids om ons zo snel als mogelijk weer naar huis te voeren want het begon weer te regenen, goed voor hier jammer voor ons en de toeristen.

Morgenochtend worden we op onze werkplekken verwacht , we hebben fantastische dagen gehad en kijken er nu naar uit om aan het werk te gaan.

• 15 December 2014 - 08:10

Dina:

Succes vandaag op jullie eerste werkdag!

• 15 December 2014 - 10:27

Tante Corry:

Lieve mensen,
    Wat leuk jullie zo te kunnen "volgen"
    Veel Zegen en geniet van het werken!!
    Liefs van je tante

• 15 December 2014 - 19:30

Levien Vermeer:

Weer een onderhoudend verhaal. Wat een gevarieerd programma; het lijkt me heerlijk om zo alles op je af te kunnen laten komen.

Maar hoe luguber, dat Hinomdal...

De foto's voegen echt iets extra's toe aan het verslag. Geinig die kameel bij die kat!

Trouwens, wat een goed idee om een kantoorruimte in te richten als kerkelijk centrum.

We zijn heel benieuwd naar de werkplekbelevenissen. Tot gauw!
    P.S. het regent hier ook :(
    liefs,
    Piet & Levien

• 16 December 2014 - 21:37

Henk En Corie Van Wijgerden:

Hallo Ailje en Henriette, wat leuk dat we jullie zo kunnen volgen.Heb al wat bekende dingen te zien.
    Fijn dat de reis zo voorspoedig gegaan is, we wensen jullie verder een gezegende reis to

• 18 December 2014 - 21:27

Evert En Cindy:

Nou wordt er nog gewerkt of wat? Leuk om jullie ervaringen te lezen.
    Groeten,
    Evert en Cindy

• 30 December 2014 - 17:40

Wanda Simmermans:

Wat krijg ik een heimwee wanneer ik die foto's zie.

Tags: Henriette