De eerste werkweek - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Ailje en Henriette Spoelstra - WaarBenJij.nu De eerste werkweek - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Ailje en Henriette Spoelstra - WaarBenJij.nu

De eerste werkweek

Door: Ailje en Henriette

Blijf op de hoogte en volg Ailje en Henriette

19 December 2014 | Israel, Jeruzalem

17 december de derde werkdag voor de groep, we lopen over van de ervaringen. Ik, Ailje heb er een dag opzitten in de olijfhoutwerkplaats van Peter. Hij begint de dag altijd met een bijbellezing met de werkers, waarna een van rde werkers koffie gaat zetten, deze wordt onder het werk opgedronken. Het was de bedoeling dat ik wat kasten op ging knappen om onderscheid te maken te gaan maken tussen producten die klaar zijn en spullen die nog under construction zijn. Tevens moest er ruimte gemaakt worden voor grote blikken bussen met lak en thinner, dit wordt hier nog volop gebruikt in tegenstelling tot Nederland.
Om een en ander vast te zetten ben ik met een van de werkers naar de plaatselijke ijzerwarenwinkel geweest. Hier moet je precies weten wat je wilt want je komt de winkel, ter grootte van een kleine huiskamer, niet in.
Je blijft in de deuropening voor een hekje staan terwijl de winkelier zich een weg baant door een Malle Pietje achtige winkel. Zo maak je mee doe het leven hier is. Als je met de werker dan ook nog even naar een in bedrijf zijnde winkel gaat die ook volop verbouwd wordt en waar de bouwvakkers hun gereedschap gewoon op de openstaande vlees- en kaaskoeling leggen besef je dat de regels hier toch beduidend anders zijn dan in Nederland.

Nu mag ik vertellen over mijn ervaringen in Jemima.Het heeft even geduurd want we hadden na ons werk ook nog activiteiten.
Maandagochtend vroeg ging ik op weg naar Beit Jala voor de eerste werkdag. De bus is een waar feest, allemaal Arabieren en scholieren die naar Bethlehem gaan. Bustijden kent de Arabische busmaatschappij niet , je loopt naar de bushalte en wacht tot er een bus komt . 20 min. duurt het meestal wel maar je ziet zoveel dat de tijd zo om is.
Ik werk op de dagbesteding met kinderen met een zeer laag nivo . Ze kunnen niet praten, niet lopen, sommigen zijn blind of slechtziend. Het zijn echt schatjes en we knuffelen veel met ze en gaan regelmatig in de snoezelruimte zitten.
Mijn collega's zijn allemaal Nederlanders , vrijwilligers en stagiaires .
We hebben veel plezier met elkaar wat de verzorging en aandacht voor de kinderen ten goede komt. Vanochtend hebben we met alle bewoners gezongen onder leiding van de muziektherapeuten. Er wordt Arabisch Engels en Nederlands gezongen. Dit is de dag. Een wijs man, ik zag een kuikentje en nog veel meer Elly en Rikkert liedjes.
Vandaag zijn we vrij maar omdat er kerstviering is gaan Coby en ik dat feest mee vieren.

Gisteravond hebben we met de mensen van hier Chanoeka en Kerst gevierd en vanmiddag gaan we naar de Chanoeka dienst in de oude Synagoge en daarna kijken naar hoe dit feest in de oude stad gevierd wordt met muziek en dans. Daarover later meer.
Foto's volgen later dit weekend.

Lieve groeten,
Ailje en Henriette

• 19 December 2014 - 10:05

Jolanda T:

Leuk weer om te lezen hoor !
    Scheelt wel een hoop stress als je niet op tijd voor de bus hoeft te zijn :)
    Veel plezier nog met jullie werk en alles wat jullie daar beleven.
    Groetjes ook van Leo

• 19 December 2014 - 13:24

Daniëlle:

Hoi Ailje en Henriëtte,

Wat een mooie verhalen, klinkt of jullie als een vis in het water zijn, daar..
    Bijzonder hoor om dit allemaal mee te mogen maken.
    (ik ben benieuwd of jullie nog wel naar huis willen straks?)

Veel plezier nog,
    en tot horens/schrijfs..

Liefs Daniëlle Bel

• 20 December 2014 - 23:36

Jolanda V R:

Wat leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken. Bijzonder om te lezen hoe het daar allemaal gaat.
    Geniet ervan als jullie samen met de kids zijn, en veel Zegen weer als jullie volgende week aan het werk gaan. Lieve groet van ons allemaal.

• 26 December 2014 - 18:02

Jos In't Veld:

Hallo Ailje en Henriëtte.

Alles goed daar, wat een verhalen,

Ik kreeg een kerstpakket en daar zat een kaasplankje in van een sheltered workshop
    "Olive wood uit Bethlehem" leuk hè.

Gezellige dagen met elkaar, en een Goede Jaarwisseling.

Jos en Kim.

Tags: Henriette