Kerk- en werkbezoek - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Ailje en Henriette Spoelstra - WaarBenJij.nu Kerk- en werkbezoek - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Ailje en Henriette Spoelstra - WaarBenJij.nu

Kerk- en werkbezoek

Door: Ailje

Blijf op de hoogte en volg Ailje en Henriette

17 Mei 2015 | Israel, Jeruzalem

Zondag 17 mei, een nieuwe dag is weer begonnen, ik begin het verslag van deze dag op de rand van mijn bed, om me heen gonst het al van de activiteiten, Gert Jan is aan het poedelen en Willem is een manier aan het bedenken om zijn paspoort de hele dag te gaan dragen zonder dat het hij er last van heeft.
Gistermiddag rond een uur of vijf arriveerden we bij het kindertehuis waar we ontvangen werden door Sandor en Larso, we hadden een uurtje om even wat bij te komen voor om half zeven da warme maaltijd geserveerd werd, deze lieten we ons goed smaken, want reizen maakt toch wel hongerig.
Na de maaltijd kregen we nog een rondleiding en uitleg over het hele gebeuren hier. We verblijven hier namelijk op een combinatie van weeshuis en boerderij. Met de opbrengst van de verkoop van kippen, bijenvolken,melk en de opbrengst van het land kan een deel van de exploitatiekosten van het weeshuis betaald worden. De hier wonende kinderen werken hier ook voorzover mogelijk aan mee. Het is dus een bijna op zichzelf staande gemeenschap hier op dit grote terrein.
Na een degelijk ontbijt vertrokken we naar Serne, een plaatsje een paar kilometer verderop hier in de grote uitgestrektheid. Hier maakten een aantal van de aanwezigen kennis met de staat van de wegen, deze is erbarmelijk, over een stuk van twee kilometer doe je rustig een half uur hier.
In Serne werden we ontvangen door de plaatselijke predikant van de Hungarian reformed Church, pastor Laszlo Beres en zijn vrouw
IIdiko Beres. Henk, Marleen en Alex vertrokken met Sandor en Larso naar de Granny die door Henk "geadopteerd" is. De rest had een poosje om de kerk te bekijken voordat we om elf uur aan de rand van het dorp verwacht werden om daar bij de zigeuners een dienst bij te wonen. Pastor Beres is namelijk ook voorganger van deze gemeente.
Zoals gebruikelijk werden we hartelijk welkom geheten in deze dienst waarvan we het eerstvolgende uur verder niets verstonden.
De samenzang werd vol overgave begeleid door twee jongens van een jaar of 18/19 en de in ruime mate aanwezige kinderen in allerlei formaten deden ook hun uiterste best om elkaar te overstemmen. Een stil gebed in mij was : Heer laat dit vuur alstublieft niet doven. Na de dienst hadden we buiten nog een dropjesuitdeelmoment onder de kinderen die nog wat bleven hangen. Het ging net zoals het gaat met bijen, deze waarschuwen elkaar als er ergens wat te halen valt.
Toen we ons uit deze kinderkluwen hadden losgemaakt reden we terug naar de pastorie van ds. Beres alwaar we verwacht werden voor de lunch.
We waren toch wel lichtelijk verrast dat deze lunch eigenlijk een volwaardige warme maaltijd was waar we ons tegoed aan konden doen, deze werd afgesloten met een homp heerlijk gebak waar je maar nauwelijks overheen kon kijken.
Het volgende doel was het bezoeken van een medische kliniek in het dorp Som, waar we met de ploeg van vier jaar terug ons steentje hebben bijgedragen. Het was erg leuk om de man die toen de boel een beetje in de gaten hield weer aan te treffen, hij herkende me notabene nog! Het is goed te zien dat,hoewel er veel misgaat op hulpgebied er ook dingen goed gaan.
Na dit werkbezoek besloten we ook de toerist nog even uit te hangen en hebben we een op een berg gelegen kasteel bezocht in Mukaceva, een vrij grote plaats die gesticht is door de Sovjets om de overwegend door etnische Hongaren bewoonde streek te voorzien van andere dan Hongaarse bewoners. Bij aankomst op de parkeerplaats werden we op onze plek gewezen door een smoezelig jochie dat parkeerwacht speelde op zo was geld binnen te halen. Ik had dat niet door en heb hem wat dropjes gegeven die hij na enige aarzeling opat, bij de eerste dacht ik dat hij hem met dezelfde vaart weer uit zou spugen maar dat viel mee.
Op de terugweg zijn we nog een paar keer gestopt voor een fotoshoot van de naar de rechtmatige eigenaren terugkerende koeien die onderleiding van een herder buiten het dorp geweid waren.
Bij het tehuis aangekomen ging Henk nog op expeditie om 25 typisch Oekrainse bezems te scoren. Dit lukte en hij nam zelfs nog bier mee!
Toen hij terug was konden we meteen aan de warme maaltijd beginnen, lekker hoor, twee keer warm eten met taart na, niets mis mee.
Straks nog een biertje en dan lekker slapen. Tot morgen
Ailje en Willem.

• 17 Mei 2015 - 21:49

Levien Vermeer:

Hoi Ailje en Willem,
    Wat een volle eerste dag hebben jullie beleefd. Ik hoop van harte dat je gebed verhoord wordt Ailje!
    En hoeveel graden is het nu? Het blijft hier jammer genoeg maar waaien en de temperatuur komt niet ver boven de 15 uit.
    Welterusten en graag tot horens weer.
    Levien

• 17 Mei 2015 - 23:52

Joanne Dieterman:

Hoi Ailje, pa en de rest,

Leuk om jullie via deze verslagen te kunnen volgen. En een mooie tijd toegewenst daar.

Groeten van uit Uitwijk