Baanbrekers vervolg - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Ailje en Henriette Spoelstra - WaarBenJij.nu Baanbrekers vervolg - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Ailje en Henriette Spoelstra - WaarBenJij.nu

Baanbrekers vervolg

Door: Ailje

Blijf op de hoogte en volg Ailje en Henriette

12 Februari 2016 | Israel, Jeruzalem

Beit Jala, 12-02-2016

Zo, de eerste volle dag in Beit Jala ( plaatsje tegen Betlehem (Beit Lahem) aan) zit er op.
Gisteren in alle vroegte naar Schiphol,daar al de plichtplegingen vlot volbracht, vliegen was ook geen nieuwtje meer, het enige spannende was dus: hoe reageren de Israëlische douanebeambten als wij hen mededelen dat we naar Beit Jala gaan. Op zich is er niets mis met Beit Jala, ware het niet dat het op De Westbank ligt, betwist gebied, territories, Judea en Samaria, hartland van de Bijbel, allemaal namen voor een stuk land waar mensen wonen waarmee de Israeli's niet zoveel hebben. Dit is wederzijds overigens.
Tot onze grote verbazing waren wij twintig minuten nadat we weer vaste grond onder onze voeten hadden de douane al gepasseerd en hadden we onze 85 kilo bagage op de kar liggen.
Dit was allemaal leuk en aardig maar toen begon het grote wachten want degene die ons van het vliegveld zou halen had overal op gerekend maar niet dat we een half uur te vroeg te vroeg zouden landen en dan ook nog eens alle gedoe binnen recordtijd af zouden handelen.
Wat voelt het dan weer snel vertrouwd, het chaotische verkeer, de geuren , de geluiden en na een slechte nachtrust de gang naar de bakker om brood te halen. Dit was de tweede verrassing, voor we en poging gingen doen om te slapen lag er brood in de keuken maar toen we het vanmorgen wilde gaan nuttigen was het weg..........
Vandaag hebben we de dag doorgebracht met dingetjes kopen, regelen en leuke ontmoetingen met allerlei bekenden.
We hebben de vraag gekregen vanuit het bestuur van Jemima om ons licht te laten schijnen over het reilen en zeilen van het gastenverblijf van Jemima, het is daardoor net of we weer in de opstartfase van onze eigen B&B zitten. Het is wel erg leuk om nog meer betrokken te raken bij dit bijzondere huis met zijn bijzondere mensen. Iedereen die Israel gaat bezoeken raad ik aan om House Jemima in Beit Jala in het reisprogramma op te nemen. Door hier van het gastenverblijf gebruik te maken draagt u direct bij aan de exploitatie van Jemima, dit tehuis voor Arabische kinderen met een beperking is voor het grootste gedeelte afhankelijk van buitenlandse giften. Ook ten aanzien van de personele bezetting wordt veel en dankbaar gebruik gemaakt van vrijwilligers en stagiaires uit Nederland, om zo de kosten zo laag mogelijk te houden maar ook om op deze manier kennis over te dragen aan de veelal ongeschoolde Arabische werkers.
Toen Henriette en ik vanavond in het donker terugliepen van een restaurantje naar Jemima verwonderden we ons er over dat we ons zo veilig en rustig over straat bewogen in een omgeving die veelal op een negatieve manier in het nieuws is. Het is hier net als in Nederland, mensen willen hun werk doen en hun gezin onderhouden en veilig leven. Dus nogmaals: sla deze omgeving niet over als je in Israel bent.
Hartelijke groet,
Henriette en Ailje.

• 12 Februari 2016 - 21:06

Els En Wim:

Hallo Ailje & Henriette,
    Blij te lezen dat jullie goed en voorspoedig zijn aangekomen en dat het al weer vertrouwd voelt.
    We zien uit naar jullie ervaringen en berichten te komende tijd en leven met jullie mee.
    Lieve groet uit Asperen en zegen gewenst op jullie werk.
    Wim & Els

• 12 Februari 2016 - 22:59

Sjoerd De Vrieze:

Hoi Ailje en Henriette,
    Leuk dit allemaal weer te lezen! Jullie zitten er gelijk weer helemaal in! Mooi dat jullie ook reclame maken voor Jemima. Maak er weer wat moois van en geniet van de mensen daar!
    Gods zegen.
    Groeten, Sjoerd

• 13 Februari 2016 - 08:31

Marry En Aad:

Hallo Henriette en Ailje.
    Goed te lezen dat jullie op het bekende plekje bent aangekomen. Het klinkt alsof het " om de hoek" is

• 13 Februari 2016 - 08:58

Arie En Christel:

Hoi lieve mensen
    Heerlijk voor jullie en voor Jemima dat jullie daar weer kunnen zijn!
    Wij zijn daar 8 jaar geleden geweest en vonden het inderdaad heel bijzonder!
    Gezegende en mooie en leuke tijd‼️

• 13 Februari 2016 - 16:51

Levien:

Lieve allebei,
    Dank voor deze impressie van jullie baanbrekersvervolg! En mooi ook dat jullie met je B&B ervaring iets kunnen betekenen voor het runnen van het gastenverblijf.
    Heel veel plezier en voldoening toegewenst!
    P&L

• 13 Februari 2016 - 17:43

Jan En Dina:

Hallo Henriette en Ailje,
    Mooi om jullie ervaringen te lezen! Dat het zo snel weer vertrouwd is.
    Heel veel zegen bij jullie werk en geniet van de tijd daar.

• 13 Februari 2016 - 23:59

Neeltje En Arjen:

Leuk hoor leuk hoor. De geuren van de Nesher hebben jullie dus niet geroken helaas. Door wie zijn jullie opgehaald? Dat was toch een verrassing? Groetjes uit Veendam

Tags: Henriette