Jemima the place to be. - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Ailje en Henriette Spoelstra - WaarBenJij.nu Jemima the place to be. - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Ailje en Henriette Spoelstra - WaarBenJij.nu

Jemima the place to be.

Door: Henriette

Blijf op de hoogte en volg Ailje en Henriette

19 Februari 2016 | Israel, Jeruzalem

Het heeft even geduurd maar hier toch een blog van mij. Het is er gewoon nog niet van gekomen om ervoor te gaan zitten want ik ben steeds onderweg. De eerste dagen was ik tot 15.00 uur op Lemuel de dagbestedingsgroep waar ik vorig jaar ook werkte. Zo leuk om weer met dezelfde vrijwilligers te werken. Twee super meiden die 2 jaar geven om voor deze kinderen te zorgen en daarna weer naar Nederland terug gaan op daar een baan te zoeken. De derde Nederlandse vrijwilligster is hier al 6 jaar en heeft nog geen plannen om terug te gaan. Ook komen er nog dezelfde kinderen en het is dus of je niet weggeweest bent. Heerlijk knuffelen ,zingen en wat wel nieuw is dit jaar is dat er nu ook een speeltuin is. Door sponsoracties van de vakantiekampen van jbgg is heel veel geld bij elkaar gebracht en zijn er speeltoestellen waaronder schommels ,die geschikt zijn voor kinderen die in een rolstoel zitten, aangeschaft. Dinsdag hebben de kinderen van Lemuel voor de eerste keer met hun rolstoel op die schommels gestaan en dat vonden ze geweldig. Het weer is super dus zijn we iedere dag een uurtje in de speeltuin.

Gister mocht ik met Tineke en nog twee andere dames mee naar een meeting voor moeders van kinderen met EB in de buurt van Hebron. Wat een prachtig gezicht al die bloeiende amandelbomen met geel kooolzaad en knalrode anemonen er onder. Tineke ging daar voorlichting geven en verbandmiddelen,zalf en gazen brengen. Wat een zorg voor die moeders, er was één moeder die zelfs 3 kinderen met EB heeft. Je kon zien dat de moeders het fijn vonden om hun zorgen te delen en elkaar tips te geven hoe de wonden te verzorgen en te verbinden. Ze gaan zelfs een facebook groep starten om met elkaar in contact te blijven.

Wat is EB:
Epidermolysis bullosa (EB) is een erfelijke, vooralsnog ongeneeslijke huidaandoening die blaren op de huid doet ontstaan. Door een defect in een van de genen die de eiwitten aanmaken die voor de hechting zorgen van de verschillende lagen waaruit een huid bestaat is die hechting verstoord. Hierdoor sluiten de verschillende huidlagen niet goed op elkaar aan. Door de wrijving tussen de 'loszittende' huidlagen ontstaan er blaren en andere beschadigingen op de huid en de slijmvliezen.

Verder mag ik meedenken in de opzet en inrichting van het guesthouse, dat is een leuke uitdaging.Tot eind mei staan er al veel reserveringen.
Hier spullen kopen is echt leuk en een beetje afdingen lukt ook al aardig, je kunt het best een Arabisch sprekend iemand meenemen dan krijg je het nog goedkoper en omdat we ook hier van giften afhankelijk zijn telt elke Shekel.

Vanmiddag ben ik met een stagiair naar Bethlehem geweest, eerst onderhandelen met de taxichauffeur over de prijs dan pas instappen. Het doel van onze reis was een plattegrond van Beit Jala en Bethlehem voor in het guesthouse. Helaas de VVV was al dicht. Dan maar even naar onze vriend de sjaalverkoper. Hij zag ons al aankomen en na een hartelijke begroeting werd ons koffie, thee of verse sinaasappelsap aangeboden. Robert wist niet wat hij meemaakte er werden stoelen aangesleept, sap gehaald, over wederzijdse familie gesproken en ondertussen onderhandeld over de prijs van een hele mooie tas van kamelen leer. Zelf was ik op zoek naar kopjes voor Arabische koffie, die had hij niet staan maar…. geen probleem ze komen zo.één telefoontje naar z`n broer zei hij en over een kwartiertje zouden ze er zijn. Wij weer op pad na beloofd te hebben terug te komen. Bij de deur zag Robert een leuke sleutelhanger die kreeg hij vast mee (for free) We hebben nog wat rond gekeken en genoten van de prachtige vergezichten. Terug bij de shop weer verder onderhandelen en tenslotte hebben we de shop verlaten met een tas, 6 kopjes en 2 sjaals waarvan ik er één gekregen heb. Snel weer een taxi zoeken want na 17.00 uur wordt het hier al snel fris en wij liepen nog rond in een t-shirt. Het was weer een hele belevenis, we hebben genoten. Nu waait het en zit er heel veel stof in de lucht, een teken dat er regen aankomt. Hier zeggen ze dan ”dank aan de Heer” want zonder regen geen water uit de kraan. We gaan het zien.

Morgen komen Ruurd en Lisette , we kijken er naar uit.

Een hartelijke groet,
Ailje en Henriette

• 20 Februari 2016 - 10:51

Sjoerd:

Beste Henriette,

Jij kunt ook schrijven, hoor! Leuk, wat je ons vertelt. Met alle details erbij hebben we een aardig idee, waar je bent, hoe het daar is en hoe dat voelt. Het zal nog anders zijn, wanneer je er echt bent.
    Bedankt voor je verhaal; veel plezier met Ruurd en Lisette!

Groeten, ook van Marja,
    Sjoerd

• 20 Februari 2016 - 15:50

Levien:

Dag lieve allebei,
    Hier had ik reikhalzend naar uitgekeken, bedankt voor je gezellige en uitgebreide verslag!

Die tas van kamelenleer, dat lijkt me toch een heel bijzonder souvenir. De koffiekopjes natuurlijk ook. En die man heeft je wel verwend begrijp ik, dat hij je nog een sjaal cadeau deed. Mooie ontmoeting zo weer.

Geniet van het weekend, samen met Ruurd en Lisette.

Veel liefs vanuit een door wind en regen geteisterd Asperen....

Tags: Henriette