Naar de markt - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Ailje en Henriette Spoelstra - WaarBenJij.nu Naar de markt - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Ailje en Henriette Spoelstra - WaarBenJij.nu

Naar de markt

Door: Ailje

Blijf op de hoogte en volg Ailje en Henriette

13 Februari 2016 | Israel, Jeruzalem

Beit Jala, 13-02-2016

Gelukkig, weer een nacht goed geslapen.
De dag hier begon zonovergoten, hij scheen al vrolijk onze woonkeuken in toen we daar om kwart over acht ons slaperig hoofd om de hoek van de deur staken,lekker warm was het er daardoor ook al.
Na ons ontbijt hadden we nog wat tijd over voordat David kwam. David is een van de oudere Jemima jongeren. Hij is hier al vanaf de beginperiode en is erg handig als er dingen geregeld moeten worden. Hij spreekt nl. Arabisch, Nederlands en Engels.
Ik had dus mooi de tijd om de keukenramen onder de douche te doen.
Dat zit zo: de ramen bestaan hier uit twee schuiframen. De binnenkant is zonder problemen te lappen maar de buitenkant is een ander verhaal. Een deel lukt wel maar het andere niet. Nu is het hier zo dat je de afzonderlijke delen moeiteloos uit de rails kunt pakken en onder de douche schoon kan maken. Na deze actie werd ons uitzicht op Beit Lahem niet meer belemmerd door de lagen stof die er met de laatste regens tegenaan gesmakt waren.
Rond een uur of half elf was David present en begonnen we de voettocht bergaf naar Beit Lahem, alwaar we op zoek gingen naar een elektrisch kooktoestel, pannen en andere keukenattributen om de keuken van het gastenverblijf verder te completeren.
Tijdens deze expeditie moesten we in de wirwar van Beit Lahemse winkelstraatjes, die op zaterdag meer dan mudvol zijn, ook nog op zoek naar een schoenmaker. We hadden nl een drietal schoenen dat erg om een dergelijke ambachtsman verlegen was.
Na wat gezoek en gevraag vonden we hem. In een hoek,voor en soort winkel van Sinkel, stond een meer dan manshoge schoennaaimachine. Erachter de machinist, die met een sigaret in de mondhoek zijn werk deed. Zijn handelingen verliepen niet altijd even gecontroleerd, met rook in zijn ene oog en met zijn andere oog al kijkend naar de schoen die de volgende klant ervoor hield kon de in behandeling zijnde schoen zich niet verheugen in zijn volledige aandacht. Nadat hij alle drie de schoenen behandeld had, wat ongeveer vijf minuten in beslag nam, tikten we het bedrag van 10 nis af, ongeveer 2 euro.
Wat is God toch goed, dat we hier in een lekker zonnetje bij twintig graden dienstbaar mogen zijn. Wij klagen niet!
Morgen eerst met Peter en Tineke mee naar de Arabische evangelische kerk, dan naar Jerusalem, afspraken maken bij Hineni en dan nog naar King of Kings, een internationale evangelische kerk in de Jaffa street. Word vervolgd.

Shalom, Henriette en Ailje .

• 13 Februari 2016 - 21:12

Sjoerd:

Hoi!
    Lekker bezig! Je zult wel wat meer genieten nu je beter slaapt. Gezegende diensten morgen!
    Groeten van ons,
    Marja en Sjoerd

• 14 Februari 2016 - 13:51

Coby Van Wijhe:

Hallo Henriëtte en Ailje,

Leuk om weer iets over jullie te lezen. Dus weer terug in Israël! Wens jullie een gezegende tijd toe.
    Wij hopen in oktober de najaars feesten in Israël te vieren.
    Lieve groet, Ben en Coby

• 14 Februari 2016 - 15:17

Flora:

hallo saampjes,
    leuk om zo met jullie mee te kunnen leven,
    hier in Asperen hebben we natte sneeuw en is het best koud!
    Geniet maar van de temperatuur in Israel.
    Nog een goede, fijne tijd ,

Liefs van Flora en Adri

Tags: Henriette