Een nieuw project - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Ailje en Henriette Spoelstra - WaarBenJij.nu Een nieuw project - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Ailje en Henriette Spoelstra - WaarBenJij.nu

Een nieuw project

Door: Henriette

Blijf op de hoogte en volg Ailje en Henriette

10 Maart 2018 | Israel, Jeruzalem

Deze keer een bericht van mij, ik ben nog in Asperen maar……… hoop op 20 maart Jan af te gaan lossen en nog twee weken samen met Ailje te kunnen dienen in Jeruzalem en Bethlehem en omstreken.
Wat ga ik dan doen vraag je je misschien af, In Jeruzalem hopen we samen in het humanitaire restaurant van Hineni te gaan helpen. Dit is iedere keer weer geweldig om te doen. Ailje schrijft er later vast nog wel een leuke blog over.
In Bethlehem hoop ik samen met Tineke tot zegen te zijn voor kinderen met de huidziekte EB en hun familie . EB hoor ik je denken, wat is dat eigenlijk??
Epidermolysis Bullosa is een genetische huidziekte. Beide ouders dragen de ziekte in hun genen. Op veel plekken van de huid hechten de huidlagen niet vast waardoor er blaren en wonden ontstaan. Deze wonden zijn/gaan vaak open en dit heelt erg langzaam. De blaren ontstaan spontaan of door wrijving / aanraking.

In 2016 en 2017 mocht ik met mijn vriendin Tineke mee naar Dura, een stadje in de buurt van Hebron waar moeders met kinderen die deze huidziekte hebben samen komen om met elkaar te praten, voorlichting krijgen en van elkaar te leren hoe om te gaan met een kind met EB.
Tineke geeft de voorlichting, zij is ervaringsdeskundige en verpleegkundige en kan deze moeders heel veel leren. Er gaat altijd een tolk mee om te vertalen van Engels naar Arabisch.
De kinderen spelen, kleuren en kijken wat er allemaal gebeurt.

Heel bijzonder waren ook de bezoeken bij deze kinderen thuis, de blijdschap bij de moeders dat er iemand is die aandacht voor hen heeft, die moeite neemt om hen op de meest afgelegen plaatsen te komen bezoeken en hen steunt in de moeiten en zorgen die ze om hun kind hebben.

Tineke werkt nu ook samen met het Caritas babyziekenhuis in Bethlehem en zo is ze in contact gekomen met kinderen die EB hebben en in de buurt van Bethlehem wonen.
Voor deze kinderen en moeders is ze samen met Sharon van Love into Action ( ja… daar waar Jan en Ailje gaan schilderen) daycare dagen gaan organiseren. Daar komt heel wat voor kijken, iedereen moet opgehaald en weer thuis gebracht worden omdat reizen per bus voor veel van deze , vaak kleine , kinderen te belastend is en er vaak geen geld is voor een taxi. Er moet en programma zijn, eten, drinken, verband en zalf om te oefenen met verbinden en om mee te geven naar huis.

In december 2017 kreeg ik een rondleiding in het Caritas kinderziekenhuis en hadden we een gesprek met de maatschappelijk werkster waar Tineke mee samenwerkt en tot mijn grote verbazing kun je geen uierzalf , sudocreme en elastisch verband krijgen/kopen omdat het er gewoonweg niet is. En laat dit nu het beste helpen……

EO metterdaad heeft in 2013 een actie voor EB kinderen en voor Jemima gehouden.
Tineke was toen bij beide projecten betrokken. In de uitzending krijg je een beeld van wat EB is en wat Tineke doet. Het jongetje Hassan gaat nu een aantal dagen per week naar school en heeft een rolstoel gekregen. Ik hoop hem te gaan bezoeken.
Je kunt de aflevering via onderstaande link bekijken. Het item over Israël start bij 5.20 min.

In onderstaand radio interview van juli 2017 vertelt Tineke wat ze met het geld gedaan heeft.

Dit project is en blijft geheel afhankelijk van giften.

Wil je dit project ondersteunen? Dat kan door een gift over te maken op rekening NL37INGB0003938427 t.n.v. Stichting Helping Hands (Deze stichting heeft ANBI status)

Wat gaat er met het geld gebeuren??

Zalf kopen, er zitten op dit moment 32 kinderen in het project, wil je die allemaal 1 pot uierzalf en 1 klein potje sudocrème geven kost dat inclusief transport € 6,- per kind

Speelgoed om mee te spelen tijdens de bijeenkomsten. Er is 1 playmobil bus waar alle kinderen mee willen spelen , ik heb op marktplaats gekeken daar staan er best veel op dus wie weet……. Kan ik er een paar kopen en meenemen.

Daycare dagen organiseren. Een dag daycare voor 5 kinderen met moeder/ouders kost € 100,- incl. ophalen, thuisbrengen, tolk en lunch.

Tineke is vrijwilligster, ze werkt en woont al meer dan 25 jaar samen met haar man en pleegdochter, die ook EB heeft, op basis van vriendenkring/thuisfront in Israël. .
Help je mee??

Lieve groet,
Henriëtte

• 11 Maart 2018 - 22:40

Sjoerd:

Een heel goed project, Henriette!

• 13 Maart 2018 - 17:23

Els De Jong:

Mooi initiatief Henriette. Wat fijn dat Tineke hier zo in gesteund wordt. Goede voorbereiding en veel zegen gewenst straks in Bethlehem.

Tags: Henriette