Dag 10 en 11 - Reisverslag uit Amman, Jordanië van Ailje en Henriette Spoelstra - WaarBenJij.nu Dag 10 en 11 - Reisverslag uit Amman, Jordanië van Ailje en Henriette Spoelstra - WaarBenJij.nu

Dag 10 en 11

Door: Jan en Ailje

Blijf op de hoogte en volg Ailje en Henriette

19 Maart 2018 | Jordanië, Amman

Dag 10 en 11

Meest gebruikelijk is een combinatie van zaterdag en zondag maar dit keer is het een samenvoeging van zondag en maandag omdat we gisteren geen inspiratie hadden.
Het is nl. lastig om een leuk verhaal te vertellen over: een wandeling door het Hinomdal, het Kidrondal, het Arabische busstation vlakbij de Damascusgate, waarboven een rots te zien is waarin met enige moeite een schedel in te ontdekken is, constateren dat de graftuin dicht is, bij de westernwall tunnels te horen krijgen dat 's avonds 7 uur de eerste gelegenheid is om hierin af te dalen, er wandelend achter te komen dat de Joodse wijk in de oude stad een heel andere sfeer heeft dan de andere, Arabische wijken, de heilige grafkerk die een heel apart iets is met al die kerkelijke denominaties die hier allemaal een eigen afdeling van de kerk hebben en elkaar eigenlijk alleen maar tolereren, met de lightrail naar Mount Herzl gaan ook weer een leuke belevenis is en daar uitgestapt zijnde te zien dat de westkant van Jeruzalem beduidend groener is dan de oost- en zuidkant, de dienst bij King of Kings in de Jaffastreet, de opluchting die we voelden toen we Peter en Tineke daar ook binnen zagen komen omdat zij onze taxi terug naar Beit Jala waren. Al met al heel wat indrukken maar erg lastig om daar een lekker verteerbare soep van te koken, morgen beter.
En morgen is nu. Dit deel is mijn laatste bijdrage morgen om deze tijd (21:00 uur) zit ik weer in het vliegtuig naar huis. Hetzelfde vliegtuig waarmee Henriette gekomen is. Maar nu onze laatste gezamenlijke klusdag. Vanmorgen zijn we weer tegen half acht door Khalid opgehaald en naar Love into Action gebracht. Khalid heeft vrijwel alle drukke straten en stoplichten ontlopen zodat we ruim voor achten al aanwezig waren. Binnen waren we klaar met verven zodat we buiten aan de slag mochten. De ijzeren staanders van de schommels en de andere ijzeren palen waar zomers de schaduwdoeken (staat niet in de Dikke van Dale denk ik) aan vast gemaakt werden moesten onder handen genomen worden. Dus eerst schuren, in de primer zetten en aflakken met de bekende kleur (ja u raad het al) groen. Ik bedoel blauw. We stonden op het zuiden te werken dat heeft een voordeel dat de primer snel droog was. Het nadeel echter was dat met bijna 25 graden in de felle zon het erg warm was een we regelmatig wat extra drinken tot ons namen. Mijn eigen pet was niet toereikend dus kregen we van Laurence (lees enkele dagen terug) een speciale zonnehoed, ja zelfs Ailje heeft er een opgezet, dat is vrij uitzonderlijk begreep ik van hem. Dus goed gemutst gingen we weer verder. Aan het einde van de ochtend kwamen er 9 Finse vrijwilligers die tot en met vrijdag werkzaamheden voor Peter en Laurence kwamen verrichten. Er waren ook nog drie kinderen in de dagopvang zodat we tijdens de lunch met 23 personen aan het eten waren. Zo zit je de ene keer met z'n zessen te eten en de andere keer met z'n 23gen. Tegen vieren hadden we deze verfklus een vrijwel op zitten. Ailje zet woensdag nog de laatste puntjes op de i. De werkzaamheden die we mochten doen geeft ons veel voldoening. Mij sprak de spreuk op de muur van de eetzaal dat ook bijzonder aan: Let us not Love with words or speech, but with actions and in truth. Nadat ik afscheid genomen had van Laurence en zijn vrouw ben ik met Peter meegereden om bij Peter en Tineke van mijn 'galgemaaltje' te mogen genieten. Waar is Ailje zul je je verschrikt afvragen maar hij was naar een van de grotere supermarkten gelopen, down town, om daar zijn geliefde Arabische koffie te scoren. Dus toen ik met Peter, bij Peter thuis kwam was Ailje net binnen en zat hij nog wat uit te hijgen. Want als je down town bent geweest moet je ook weer 'up town'. Na de maaltijd heb ik afscheid genomen van Peter, Tineke en Fatmeh en heeft vriend Theo ons weer in Jemima afgezet. Ik heb mij bijzonder goed vermaakt hier en ga dus morgen weer naar het koude Nederland. Ailje gaat er ook niet op achteruit want hij ruilt Jan in voor Henriette. Ik wens Ailje en Henriette nog een fijne tijd toe in Beit Jala, Beit Sahour, Bethlehem, Jeruzalem en de verdere wijde omgeving.

Met vriendelijke groet, Shalom, Salam,

Ailje en Jan

• 19 Maart 2018 - 21:59

Sjoerd:

Leuk verteld, Jan (en Ailje)! Mooi zoals jullie samen hebben gewerkt en genoten! Goede reis morgen naar Nederland, Jan! Je hebt geluk dat het de komende dagen wat minder koud wordt, want het was hier vet cool!
    Voor jou vanaf morgen deel 2 met Henriette, Ailje!
    Gods zegen gewenst!

Groeten, Sjoerd

• 19 Maart 2018 - 22:06

Cindy:

Wat super leuk om jullie verhalen te lezen! We wensen Henriëtte een goed reis heen en jou Jan een goede reis terug naar Asperen!

• 19 Maart 2018 - 22:07

Nelleke:

Jullie hebben er een mooie soep van gekookt! Benieuwd ben ik naar de selfies met zonnehoeden ;) goede terugreis Jan!